Page 43 - Virágkötészeti magazin - 2013 - 02

Basic HTML Version

| 2013/2 | Virágkötészet Magazin |
43
|
Az iskolában, az osztályban 20-25 diák tanul, ami az elméleti oktatásnál nem jelent
gondot, ám a gyakorlati képzésnél, annak ellenére, hogy az osztály három csoportra
osztott, a gyakorlatvezető tanár nem tud a 10-12 diákkal megfelelően foglalkozni. A
gyakorlati oktatás nagyobbik része, feladata a külső gyakorlati helyre marad, ám ott
is óriási gondok adódnak. A virágüzletek vezetői nem szeretnek a diákokkal foglalkoz-
ni, azt mondják, hogy nem tudnak semmit. Igen, valóban nem tudnak semmit, azért
mennek a virágüzletbe, hogy megtanulják a szakmát. Ezek a „gyerekek” életükben nem
foglalkoztak még virággal, csupán szeretnék a szakmát elsajátítani, tehát az iskolának és
a külső gyakorlati helynek is az a feladata, hogy tanítson, és ne követeljen. A tanulókat a
szülők otthon, gondolom, elküldték a postára, a boltba, még talán fel is mosatták velük
a lakást, tehát nem erre kell tartani a diákot. A tanulók beszámolói szerint többnyire
erre használják a gyakorlati időt, sőt még olyan diák is volt, aki két év alatt a menő, szép
virágüzletben még csokrot sem köthetett! Megismétlem: nem a kerettanterven múlik a
szakma színvonala, dicsősége, hanem a végrehajtáson!
A tapasztalatok szerint a virágüzletek vezetői nem szeretnek szerződést kötni az isko-
lával, nehogy teljesíteni kelljen a kötelezettségeket, ám arra senki nem gondol, hogy
ennek adózási szempontból mennyi előnye van! Az iskolák vezetése minden tanév
kezdetén kiküldi a tanulószerződéseket az üzleteknek, ám van olyan cég, amely még
a rákövetkező májusban sem küldi vissza. Akkor viszont azonnal fel tudja emelni a te-
lefonkagylót, segítségért kiáltva, amikor a NAV és munkafelügyelőség ellenőrzi, hogy
milyen alapon is dolgozik ott a diák?
Aki egy kis elkötelezettséget is érez a virágkötő szakma, a szakma jövője iránt, az tegye
meg, hogy az új kerettantervnek megfelelően foglalkoztatja, tanítja a diákokat, hogy
minél magasabb színvonalra emelkedjen a hazai virágkötészet. Szakembereket kell ké-
peznünk, mert különben rossz terméket alacsony szinten kínáló árusok lesznek csak
belőlük.
Nagyon sok jó példa is van, s azok a virágüzletesek jól tudják, hogy ha megfelelően ke-
zelik, okítják a diákokat, akkor nagy hasznukat is veszik. Sokszor segítik őket a gyakorlati
tevékenységek elsajátításában, sőt anyagilag és szakmailag is támogatják a tanulókat,
hogy sikeresek, ügyesek és tehetségesek legyenek. Köszönet jár ezeknek a virágüzlet-
vezetőknek!
Szeptemberben indul az új kerettanterv és oktatási forma szerinti tanítás. Most még
nincs késő, hogy a virágüzlet-vezetők felvegyék a kapcsolatot az iskolák szakembereivel,
hogy kapjanak hivatalosan, szerződéssel megerősített formában diákot, akiről majd há-
rom év múlva, a vizsga után, büszkén elmondhatják, hogy az „én nevelésem”!
Nem a kerettanterven, hanem a megvalósításán múlik minden!