Page 42 - Virágkötészeti magazin - 2013 - 02

Basic HTML Version

|
42
| Virágkötészet Magazin | 2013/2 |
Még tavasszal megjelent a virágkötő-berendező moduloktatást felváltó, már szeptem-
bertől bevezetésre kerülő új kerettanterv. A tantervi programban képezhetők a virág-
kötő és virágkereskedő végzettséget és külön, ráépülve, a virágdekoratőr szakmát kapó
diákok. A virágkötő és virágkereskedő szakmát elkezdhetik már a nyolcadik osztály el-
végzése után tanulni, ebben az esetben hároméves az oktatás, de a középiskolát végzet-
tek is nekiláthatnak, ekkor csak kétéves a szakmát adó iskolai oktatás. A virágdekoratőr
oktatás csak az előzők elvégzése után, ráépülő szakmaként tanítható egy tanéven át. Az
oktatási program részletesebb a megelőzőknél. A kerettanterv a következő linken meg-
tekinthető: www.nive.hu (szakképzési dokumentumok, szakképzési kerettantervek).
Ennyit röviden az új virágkötészeti szakmát magában foglaló oktatási módról.
Természetesen a kerettanterv, ahogy a megnevezése is mutatja, a fő irányokat, az okta-
tandó tantárgyakat, az óraszámokat, a gyakorlati oktatás tematikáját és idejét adja meg,
ám a részletes tantervi programot már az iskolák szaktanárai dolgozzák ki. Nagyon sok
mindentől függ az oktatás színvonala, de elsősorban az oktatókon múlik, hogy men�-
nyire szerettetik meg a szakmát a diákokkal, milyen szinten tudják megtanítani a 15-16
éves diákoknak a tantárgyakat, a növényneveket s más ismeretanyagokat. Már eleve
nem mindegy, hogy melyik iskolában végez majd a diák, s az sem, hogy hol lesz szakmai
gyakorlaton és miként sajátítja el a tananyagot.
Valójában nem a kerettanterven múlik a virágkötő és virágkereskedő, a virágdekoratőr
(berendező) szakma színvonala, hanem az oktatási intézményen, az iskolai gyakorlati
lehetőségeken, a külső szakmai gyakorlati egységeken, a virágüzleteken, virágszalono-
kon. Megvan a vezérfonal, most már csak erre a fonalra kell rögzíteni, felfűzni a tudást
garantáló „ékköveket”.
Sajnos a virágkötő, virágkereskedő szakma nem áll ragyogó magaslaton, amit mutat az is,
hogy a nagyobb cégek, importőrök, nagykereskedők sem tudják még selejtvirággal, vágott
zöldekkel, növényekkel sem segíteni az iskolai oktatást. A jelenlegi gazdasági helyzet és a vi-
rágüzletek gyér forgalma az említett cégek többségét a bebiztosított árurendeléses kereske-
delemre kényszeríti, s ennek következményeként nem sok selejt adódik. Most már nem úgy
működik a dolog, hogy a nagykereskedésben kedvükre válogathatnak a virágosok a vágott
virágok közül. Nem, ha különlegességet, egyedi virágot szeretnének, akkor azt előre meg
kell rendelni, ellenkező esetben rákényszerülnek az alapvirágok (szegfű, krizantém, gerbera,
rózsa stb.) használatára. Másrészt az iskolák gazdálkodása, a gyakorlati oktatás finanszírozá-
sa a központosítással nagyon nehézkes és szegényes. Tudjuk, hogy a virágkötészet gyakorlati
oktatásához drága virágokra és kellékekre van szüksége az iskoláknak. Ha ezt nem kapják
meg, akkor igen alacsony színvonalon oktatható a virágkötő szakma. Tehát ez a része az ok-
tatásnak nem a kerettanterven múlik, hanem az anyagi háttéren, az anyagokon, a pénzen.
Nem ezen múlik
?
Szabó János
A SZAKKÉPZÉS VÁLTOZÁSA 2013. SZEPTEMBERTŐL
„ELSŐSORBAN
AZ OKTATÓKON
MÚLIK, HOGY
MENNYIRE
SZERETTETIK MEG
A SZAKMÁT
A DIÁKOKKAL.”